Op vrijdag 18 september 2020 zijn Windparken Avri en Deil officieel geopend. Door corona kon dit slechts in klein gezelschap plaatsvinden. Ondanks dat vieren we dat de leden van Burgerwindcoöperatie West Betuwe oftewel Betuwewind nu eigenaar zijn van zeven werkende windmolens. En dat Nederland weer een stukje duurzamer is geworden. Hieronder kun je de bouw van stap tot stap over de periode van de bouw volgen.
Overname
Op 1 mei 2020 nam de Burgerwindcoöperatie West-Betuwe het park officieel ‘over’. Tot deze tijd was fabrikant Nordex verantwoordelijk geweest voor het bouwen, testen, repareren, etc. van de drie windmolens van het windpark. Nu is het park geheel in handen van de coöperatie en zijn we in productie!
Twee windmolens van Windpark Avri zijn aan weerszijden (oost en west) van de afvalbult gebouwd. Molen 2 staat bovenop de bult – een duurzame oplossing voor het gebruik van deze vuilstort. Alle drie de molens zijn wel even hoog. Avri heeft de vuilstort in 2016 afgesloten en een speciale deklaag aangebracht, omdat de bult 70 jaar moet rusten. Er is al een zonneweide, deze is eigendom van Avri. En nu heeft de Burgerwindcooöperatie West-Betuwe de drie windmolens in bedrijf.
5 oktober 2019 hijsen WT3, de eerste molen is een feit
Tijdens de open dag van Betuwewind is het helemaal gelukt om de eerste windturbine van Windpark Avri te hijsen. Honderden bezoekers waren getuige van het hijsen van de drie wieken die elk 65 meter lang zijn en 18 ton per stuk wegen. Wat meer technische feiten:
- de turbines wekken 3,6 Megawatt per stuk op
- de torens van WT 1 en WT3 zijn 120 meter hoog, WT2 die op de afvalberg staat is 99 meter hoog
- de fundatie bestaat uit ca 500 m3 beton en 70 ton staal, de palen zijn 20 meter de grond in gegaan. De stalen pijpen van de windmolen op de afvalbult zijn eerst 20 meter door het afval gegaan, en vervolgens nog eens 20 meter de grond in.
- de wieken zijn bevestigd aan de gondel (narcelle genaamd). Deze is aangeleverd in drie delen. De gondel (weegt 62 ton), de neus (hub genaamd en deze weegt 45 ton) en de tandwielkast/as (drivetrain genaamd en deze weegt 70 ton).
- de kraan die de toren opbouwt weegt 700 ton, heeft 80 ton hefvermogen en is 136 meter hoog.
Kijk hier voor het versnelde filmpje (timelapse) van het hijsen van de laatste wiek van WT3.
10 september 2019 start transport wieken
In de nacht van 10 op 11 september 2019 starten de transporten van de wieken voor de drie windmolens van Windpark Avri. Gebruikers van bedrijventerrein Plettenburg in Geldermalsen kunnen hier mogelijk hinder van ondervinden.
Eerste paal geslagen
Kijk hier de opname van Omroep Gelderland over het slaan van de officiële eerste paal op de afvalbult.
Lichte verkeershinder Geldermalsen en Buurmalsen bij aanleg elektriciteitskabel
Fietsers en automobilisten ondervinden enige overlast van de aanleg van een nieuwe elektriciteitskabel van circa vijf kilometer lengte tussen Buurmalsen en Geldermalsen. De aanleg van de zogeheten middenspanningskabel is nodig om het elektriciteitsnet voor te bereiden op de komst van Windpark Avri. De firma Van Gelder legt de kabel aan namens netbeheerder Liander. Autoverkeer ter hoogte van de Provincialeweg Oost (N327) bij Geldermalsen ondervindt beperkte hinder van de werkzaamheden. In Geldermalsen is ook in de Rijstraat en Plettenburg enige overlast te verwachten. In Buurmalsen vindt het werk vooral plaats aan de Brink, Rooimond en Zijtak.